Eργατικό Αντιϊμπεριαλιστικό Μέτωπο

[επικοινωνία: eametopo@gmail.com]

  • Κατηγορίες

  • Πρόσφατα

  • Τρέχον μήνας

    Αύγουστος 2018
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Ιολ.   Σεπτ. »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Κατάλογος

Oι ιστορικές αντιφάσεις της εποχής μας

Posted by eamgr στο 7 Αύγουστος, 2018

Έντρομη η Ευρώπη, ο δυτικός κόσμος του προνομιούχου βορείου ημισφαιρίου συνολικά, αισθάνεται καυτή-κυριολεκτικά-την ανάσα της κλιματικής αλλαγής και των ασύμμετρων επιπτώσεων της. Χιλιάδες τα θύματα, φτωχοί κυρίως, των έντονων καιρικών φαινομένων μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια, σε χώρες σαν την Γαλλία και την Ιταλία. Και είναι και η επαπειλούμενη διατροφική κρίση: Φέτος υπολογίζεται, πέραν των άλλων, ότι η παραγωγή των σιτηρών θα υποστεί μείωση τουλάχιστον 20% εξαιτίας του ανώμαλου καλοκαιριού.

Αλίμονο, αυτά τα φαινόμενα πρώτιστα χτύπησαν, εδώ και δεκαετίες, τους φτωχούς του νότιου ημισφαιρίου, καθιστώντας αφιλόξενες της περιοχές αναπαραγωγής τους και ερημοποιώντας την γη τους.

Στο μεγαλύτερο κομμάτι του το διαχρονικό προσφυγικό φαινόμενο εδράζεται ακριβώς στα απότοκα της κλιματικής αλλαγής. Συνολικότερα στο μέλλον νέες μεγάλες προσφυγικές ροές θα αναγκαστούν να ζητήσουν την επιβίωση τους σε άλλα μέρη. Αρχικά κοντά στα δικά τους μέρη, εν συνεχεία σε άλλες ηπείρους.

Εντούτοις, ποιος ευθύνεται βασικά για την κλιματική αλλαγή; Σήμερα το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας συμφωνεί ότι η ανθρώπινη παρέμβαση είναι υπεύθυνη για την βίαιη παραβίαση του περιβαλλοντολογικού κύκλου. Του φυσικού κόσμου. Οι δείκτες ανάπτυξης και επέκτασης της ανθρώπινης επιβάρυνσης στο περιβάλλον της τελευταίας πεντηκονταετίας υπερτερούν κατά πολύ των αντίστοιχων δεικτών δεκάδων αιώνων.

Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή, την ανθρωπόκαινος εποχή: Ο άνθρωπος προσαρμόζει την φύση, τον πλανήτη, στα δικά του μέτρα. Επιχειρεί, επιπλέον, να αναπροσδιορίζει τους ίδιους τους όρους της βιολογικής επιβίωσης και αναπαραγωγής των ειδών. Και του δικού του είδους, μεταξύ αυτών.μετ2

Αλλά ο όρος »ανθρώπινη παρέμβαση» είναι ένας όρος που διαχέει της ευθύνες. Επιχειρείται πίσω από αυτόν να στριμωχτούν μεγάλες και ασυμμάζευτες ανισορροπίες. Είναι το 1/6 του παγκόσμιου πληθυσμού που κατέχει το συντριπτικό μερίδιο ευθύνης ως προς την επιβάρυνση του φυσικού κύκλου. Οι μεγαλοαστικές δυνάμεις, μαζί με τις μεσοαστικές τους κοινωνικές συμμαχίες, στις ΗΠΑ, την Ευρώπη, την Κίνα, την Ρωσία, τον αναπτυσσόμενο κόσμο.

Ποτέ άλλοτε ο ανθρώπινος κόσμος δεν είχε κατορθώσει τόσο πλήρη κοινωνικοποίηση, σε παγκόσμιο επίπεδο, της παραγωγής και της κυκλοφορίας των αγαθών-και τόσο ανισόμετρη και άδικη κατανομή αυτού του πλούτου, παράλληλα.

Αρκεί σήμερα με το πάτημα ενός πλήκτρου σε ένα λάπτοπ που ανακυκλώθηκε σαν υλικό στο Μπουρουντί-όπου πέθαναν από τον καρκίνο νεογέννητα παιδιά εξαιτίας της καύσης αυτού του υλικού-για να έρθει στην πόρτα σου εντός ελάχιστου χρονικού διαστήματος ένα ρούχο που κατασκευάζουν σκλάβοι σε κάποια γωνιά της Ασίας.

Τεράστια ρυπογόνα φορτηγά πλοία φορτώνουν ανά χιλιάδες καθημερινά κοντέινερ τροφίμων- συνήθως παράγωγα μιας πλεονεκτικής και βιασμένης καλλιέργειας, εκτροφής και υπεραλίευσης-από τα πιο απίθανα μέρη του κόσμου δρομολογώντας τα προς τις ανεπτυγμένες κοινωνίες για να εξυπηρετήσουν την ευταξία της υπερκατανάλωσης μιας αδιανόητα διαβαθμισμένης ποιότητας διατροφικής ομαλότητας.

Την ίδια ώρα που πρακτικά το 1/4 του πλανήτη, ακόμα και εντός του ανεπτυγμένου κόσμου, ουσιαστικά βρίσκεται εκτός του καταμερισμού εργασίας και κατανάλωσης! Αυτές είναι οι ιστορικές αντιφάσεις της εποχής μας, από όπου και παράγονται όλες οι υπόλοιπες αντιφάσεις.

Κι όμως, όλες οι σχετικές μελέτες του ΟΗΕ αναδείκνυαν, τουλάχιστον μέχρι πριν από μια δεκαετία, ότι μια ισορροπημένη και βιώσιμη εκμετάλλευση των φυσικών πηγών του πλανήτη θα αρκούσε ώστε να τραφεί ένας παγκόσμιος πληθυσμός ακόμα και 10 δισεκατομμυρίων ανθρώπων μέχρι το 2050: Με την μόνη προϋπόθεση ότι αυτή η κατανάλωση θα έπρεπε να είναι εξίσου ισορροπημένη σε λογικά πλαίσια.

Αυτά τα λογικά πλαίσια δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει και να ακολουθήσει ένας κόσμος που ανακυκλώνει τα κρισιακά του φαινόμενα διυλίζοντας την κρίση ταυτότητας του σε οικονομική κρίση, και την οικονομική σε κοινωνική, με πεδίο άσκησης παρανοϊκών αυτοματοποιημένων διαφοροποιήσεων ολόκληρη την παγκόσμια κοινότητα.

Μένει μια ελπίδα για τον κόσμο. Και αυτή είναι η διεθνιστική οργάνωση των από κάτω κόντρα στα πρότυπα κυριαρχίας που απειλεί να εξορίσει την άνθρωπο μέσα από τον άνθρωπο. Μόνο που αυτή για να είναι επιτυχημένη και διεξοδική θα πρέπει να εκκινεί από την βάση της ισόρροπης και δίκαιης κατανομής της εργασίας και της κατανάλωσης.

Σήμερα, ας το πούμε, η παγκόσμια Αριστερά αδυνατεί να σκεφτεί έξω από τα όρια της πάλης σε εθνικό πεδίο, με διεκδικητικά πλαίσια, μάλιστα, που προϋποθέτουν την επιβολή εις βάρος των πιο φτωχών λαών, καθώς η παγκοσμιοποιητική κίνηση της ιστορίας θέτει διαφορετικά τους όρους του παιχνιδιού συνολικότερα σε σχέση με όσα αφηγούνται οι παλιές επαναστάσεις.

Το είχε αντιληφθεί έγκαιρα ο Μαρξ πρώτος: Ένα έθνος που καταπιέζει άλλα έθνη δεν είσαι σε θέση να απελευθερώσει τον εαυτό του. Παραφράζοντας, θα λέγαμε πως έχει διαμορφωθεί η κουλτούρα στον οριζόντιο ανεπτυγμένο κόσμο-έστω με τις ταξικές του διαφοροποιήσεις-όχι μόνο να καταπιέζει τον υπόλοιπο πλανήτη, αλλά και να του στήνει λεπτομερειακά το σκηνικό της καταστροφής του. Μόνο που δεν έχει αλλάξει η πρωταρχική συνθήκη του είδους μας: Ο άνθρωπος με την συνείδηση του είναι η ίδια η συνείδηση της φύσης για τον εαυτό της.

Αλλά η φύση θα προχωρήσει και χωρίς εμάς. Και καλύτερα, ίσως, χωρίς εμάς. Δεν το γνωρίζουμε εάν οι κυρίαρχοι του κόσμου σκοπεύουν στο μεταξύ να την κάνουν για κάποιον άλλον πλανήτη-αφήνοντας εδώ τις πλατιές μάζες να παλεύουν με την εξαφάνιση. Εκείνο για το οποίο οφείλουμε να είμαστε σίγουροι είναι ότι το είδος μας θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει συνολικά την σχέση με τον εαυτό του και με την φύση, αν θέλει να επιβιώσει στα σοβαρά.

Ανδρέας Μπεντεβής

Εργατικό Αντιιμπεριαλιστικό Μέτωπο

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: